برای آنانکه به کیفیت می اندیشند

 انواع روانکارها و کاربردهای آنها در صنعت

انواع-روانکارها

 روغن‌های امتزاج پذیر با آب (روغن‌های خنک‌کننده)

بیشتر بودن هدایت گرمایی و ظرفیت گرمایی آب از عواملی هستند که اثر خنک‌کنندگی روغن‌های امولسیون شونده را بهبود می‌بخشند. تبخیرشدن آب موجود در این گونه روغن‌ها نیز تأثیر زیادی در خنک‌کاری و روانکاری دارد.

از نظر حجمی، روغن‌های حل‌شونده بزرگترین دسته‌ از روانکارها فلزکاری در اروپا و آمریکا هستند. برخلاف روغن‌های بدون آب، افزایش کارایی برش، عامل اصلی انتخاب روغن‌های امتزاج‌پذیر برای عمل روانکاری نمی‌باشد. خنک‌کنندگی و روان‌کنندگی ابزار و قطعه کار مهمترین عواملی هستند که روغن‌های امتزاج‌پذیر به خاطر آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اهمیت خنک‌کنندگی به حدی است که اغلب از روغن‌های امتزاج‌پذیر به عنوان روغن‌های خنک‌کننده نیز یاد می‌شود.

از محصولات مرتبط بهزیست دیدن نمایید:

روغن‏های برش بدون آب

روغن‏های برشی که بیشتر در روش‏های سنگ‏ زنی مته‏ کاری عمقی و تراشکاری بدون اضافه‌ کردن آب استفاده می‏ شوند، به عنوان روغن‌های بدون آب شناخته می‌شوند. روغن‏های بدون آب دارای برتر‏ی‏هایی نسبت به روغن‏های امتزاج‏ پذیر با آب هستند:

  • افزایش طول عمر مفید ابزار کار
  • پرداخت بهتر سطح در عملیاتی که در شرایط سخت و سرعت‏های برش کم انجام می‏ شوند.
  • نگهداری ساده ‏تر و راحت‏ تر روغن
  • افزایش قابل توجه طول عمر مفید روغن
  • کمتر شدن مشکلات خوردگی و زنگ‏ زدگی
  • کمتر شدن آلودگی سایر سیستم‏های روانکاری موجود در محیط کار

ضعف اصلی روغن‏های بدون آب در مقایسه با روغن‏های امتزاج‏ پذیر، قدرت خنک‏ کنندگی ضعیف‏تر آنها می‏باشد. این موضوع در سرعت‏های زیاد برش، بیشتر به چشم می‏آید و تنها مورد استثناء، مته‏ کاری با سرعت زیاد است که روانکاری مناسب روغن‏های بدون آب باعث می‏ شود که گرمای کل تولید شده بسیار کمتر و نیاز به خنک‏ کاری نباشد. ضعف دیگر روغن‏های بدون آب، قابلیت آتش‏ گیری و خطرهای ناشی از پخش شدن آنها در فضای اطراف می‏باشد.

از محصولات مرتبط بهزیست دیدن نمایید:

اهمیت گرانروی در انتخاب روغن برش مناسب

گرانروی اکثر روغن‏های فلزکاری بین ۱ تا ۶۰ سانتی‏ استوک است. روغن‏های با گرانروی کم برای کاربردهایی مثل تراش‏ الکتریکی (Spark Erosion)، سنگ‌زنی (Honning) و پرداخت‏های بسیار ظریف به کار می‏روند. روغن‏های با گرانروی زیاد، معمولا در عملیات سخت برش با سرعت‏های برش پائین، مانند برقوزدن (Broaching) و برش‏دنده استفاده می‏شوند. بطور کلی عملیات برش با نیروی خیلی زیاد و برشکاری‏هایی که منجر به تولید تراشه‏ی پیوسته یا بزرگ می‏شوند، نیازمند استفاده از روغن‏‌‌هایی با گرانروی بیشتری هستند.

استفاده از روغن‏هایی با گرانروی بیشتر باعث می‏شود روغن کمتر بصورت مه یا بخار در محیط کار پخش شود. معایب استفاده از روغن‏های با گرانروی بیشتر نیز به دو دسته تقسیم‏ می‏ شوند:

  • هرچه گرانروی روغن بکاررفته بیشتر باشد، هدر رفتن روغن بصورت آغشته به تراشه‏ ها و قطعات بیشتر خواهد بود.
  • آلوده و کثیف‏ شدن خط شست ‏و شوی قطعات بیشتر می‏شود.
  • خنک‌کنندگی روغن‌های دارای گرانروی بیشتر، ضعیف‌تر خواهد بود.

این عوامل باعث شده تا امروزه تلاش شود تا امکان استفاده از روغن‏های با گرانروی کمتر بیشتر فراهم آید. ضعف‏های روغن‏های فلزکاری با گرانروی کم، مثل نقطه‏ ی اشتغال‏ پائین ‏تر و پخش و تبخیرشدن بیشتر را می‏ توان با بکاربردن روغن‏های تصفیه شده با هیدروژن و یا استرها جبران کرد.

در کاربردهایی که با اجزاء کوچک سرو کار داریم، بهتر است از روغن‏هایی با گرانروی کمتر استفاده کنیم. چون روغن‏های با گرانروی بیشتر باعث می‏شود این قطعات به‌ هم بچسبند و درعملیات شست و شو و جابجایی آن‏ها ایجاد مشکل شود. همچنین روغن‏ های با گرانروی بیشتر در تنظیم دقیق ابعاد قطعه‏ کار ایجاد مشکل می‏ کنند و در مواردی که نیاز به دقت زیاد است نمی‏ توان از این روغن‏ها استفاده کرد. از آنجا که روغن‏های با گرانروی کمتر عمل خنک‏ کاری را بهتر انجام می‏دهند، استفاده از این روغن‏ها در عملیات تراشکاری با کارایی بالا یک نیاز غیر قابل انکار است. همچنین براده‏ شویی بهتر روغن‏های با گرانروی کم باعث می‏شود این روغن‏ها در کاربردهایی مانند سنگ‏ زنی، صیقل‏ کاری و تراشکاری که دور کردن براده‏ها از سطح کار دارای اهمیت زیادی است، بکار گرفته شوند. در مته‏ کاری عمقی نیز استفاده از روغن‏های با گرانروی کم باعث می‏شود براده‏های تولید شده در عمق حفره سریع‏تر از آن خارج شوند. از فواید دیگر بکارگیری روغن‏های با گرانروی کمتر کاهش هزینه‌های مربوط به تجهیزات جانبی می‏ باشد. به عنوان نمونه، اندازه‏ی فیلترهای روغن مورد استفاده در کارگاه‏های برش بصورت نمایی، با افزایش گرانروی، افزایش می‏ یابد. بنابراین با بکارگیری روغن‏های با گرانروی کمتر هم در مکان و هم در هزینه صرفه‏ جویی می‏شود.

 

محصولات مرتبط

ارسال شده در تاریخ : می 3, 2017

اشتراک گذاری