برای آنانکه به کیفیت می اندیشند

مایعی پایه آبی و پلیمری است که برای سخت‌کاری قطعات با آلیاژهای آهنی و آلیاژ های غیر آهنی که نیاز به کوتاه بودن زمان حرارت دهی، سرعت بالا و به‌ صورت القایی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های محصول:

  • جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی قطعات و دستگاه
  • طول عمر بالا به دلیل پایداری محلول در مقابل فساد میکروبی و عدم بو گرفتگی
  • عدم چسبندگی ابزار و قطعه
  • یکنواختی سرعت خنک کاری در سطح قطعه
  • عدم ایجاد دود

موارد کاربرد محصول:

  • برای استفاده در پروسه سخت کاری برای قطعاتی همچون چرخ دنده، شفت، بلبرینگ، میل بادامک، میل لنگ و غیره.

پیشنهاد می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله ی سخت کردن ( سخت کاری القایی) را مشاهده بفرمایید.

 


 

سخت کاری القایی یک فرآیند حرارتی است که با استفاده از جریان القایی ، سطح قطعات فلزی را گرم کرده و سپس به سرعت خنک می‌کند. در پی این عملیات با وجود اینکه هسته قطعه نرم می ماند ، سختی و مقاومت سطحی قطعه افزایش پیدا می کند.

برتری این فرایند (که غالبا بر روی فولادها استفاده می‌شود) نسبت به سایر روش ها این است که حرارت دادن فلز (برخلاف روش هدایت گرمایی) باعث گرم شدن کل مجموعه و در نتیجه تغییرات هسته ی اصلی نمی شود. همچنین سرعت انجام فرآیند سخت کاری القایی بالا است و قابلیت اجرا در خطوط تولید اتوماتیک را هم دارد.

با در نظر گرفتن مزایای این فرایند ، می توان کاربردهای گسترده ای را برای آن تعریف کرد که به دنبال آن راه حل ها و استراتژی ها برای بهبود عملکرد سخت کاری القایی اهمیت پیدا می کنند. روغن سخت کاری القایی یک روش تقویت سطحی است که در این زمینه جهت بهبود خواص مکانیکی قطعات فلزی به کار می رود.

 

کاربرد های روغن در فرایند های صنعتی

این روغن علاوه بر فرایند سخت کاری القایی ، کاربرد های دیگری نیز در صنعت دارد.

حفظ و یا افزایش سختی سطح قطعات در فرایند هایی که در دماهای بالا انجام می شوند ، از سری کاربردهای این سیال می باشد.

روغن سخت کاری گاهی نیز برای پوشش دهی قطعات به کار می رود. با استفاده از روغن ، می‌توان یک لایه محافظ بر روی سطح قطعات ایجاد کرد که از آنها در برابر زنگ زدگی ، خوردگی و سایر آسیب‌ها محافظت ‌می کند.

این روغن جهت بهبود ویژگی‌های سطحی قطعات در خودروسازی ، در صنعت ساخت هواپیما برای افزایش مقاومت سطحی قطعات و در صنعت ماشین‌آلات برای افزایش طول عمر مفید ابزارها نیز به کار می رود.

خصوصیاتی که روغن سخت کاری القایی را متمایز می کند.

این روغن برای شرکت در فرایند سخت کاری القایی باید ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد.

  • روغن سخت کاری با پایداری حرارتی مناسبی که دارد ، می تواند در دماهای بالا بدون آنکه تغییر ناخواسته ای در عملکرد آن رخ دهد ، فعالیت کند.
  • با پایداری شیمیایی مناسبی که روغن سخت کاری القایی دارد ، می تواند در برابر اکسیداسیون ، تغییرات pH و سایر عوامل شیمیایی از قطعات محافظت کند.
  • برای جلوگیری از کاهش کیفیت و خواص سطحی قطعات ، روغن از مقاومت کافی در برابر اکسیداسیون برخوردار است.
  • جهت تعامل بهتر با فلزات ، روغن از سازگاری خوبی با این مواد برخوردار است.
  • روغن از ویسکوزیته ی خوبی برخوردار است و به خوبی درون حوضچه های سخت کاری جریان یافته و به صورت یکنواخت بر روی سطح قطعات توزیع می شود.
  • در فرایند های سخت کاری القایی ، این سیال از سایش و آسیب‌های ناشی از ارتباط قطعات با یکدیگر جلوگیری می کند.
  • روغن به خوبی از فلزات در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند.
  • روغن سخت کاری القایی حرارت تولید شده در فرایند را به خود جذب کرده و با استفاده از خاصیت خنک کنندگی خود می تواند به خوبی حرارت را از قطعه به بیرون منتقل کند.
  • پس از اتمام عملیات سخت کاری ، می توان روغن را به صورت موثری از سطح قطعات پاک کرد.

ساختار روغن

روغن سخت کاری القایی اغلب به عنوان یک محلول در آب استفاده می‌شود و دارای ساختاری پیچیده است.

روغن پایه : روغن پایه تاثیر به سزایی بر ویژگی‌های روغن سخت کاری القایی از جمله خواص حفاظتی و خنک‌کنندگی دارد و معمولا از ترکیبات نفتی استخراج می‌شود.

امولسیفایر : روغن سخت کاری القایی برای مخلوط شدن با آب نیاز به امولسیفایر دارد. امولسیفایرها معمولا از ترکیبات شیمیایی مانند اترها ، آمین‌ها و صابون‌ها تشکیل شده‌اند و به ترکیب روغن با آب کمک کرده و یک محلول پایدار می سازند.

آب : آب به عنوان حلال به کار می رود و با روغن پایه و امولسیفایر مخلوط می‌شود. آب اغلب به عنوان عامل خنک‌کننده نیز عمل کرده و اهمیت زیادی در کنترل دمای فرآیند سخت کاری دارد.

ترکیبات افزودنی : مواد ضد سایش ، اسیدها ، ضدزنگ‌ ها ، ضدآنتی‌فوم ‌ها ، رنگ‌ ها و مواد نگهدارنده جهت بهینه سازی عملکرد روغن و بهبود خواص آن بسته به شرایط کاری ، به روغن افزوده می شوند.

 

انواع روغن سخت کاری القایی

با در نظر گرفتن کاربردها و نوع مواد اولیه ، محصولات گوناگونی از این روغن عرضه می شود.

روغن‌های قطعه‌کاری عمومی : دارای قابلیت هایی مانند خنک‌کنندگی ، سرعت‌دهی و محافظتی برای ابزارهای برش هستند و در فرایندهای تولید و پردازش فلزات و فلزکاری به کار می روند.

روغن های حفاظتی : به عنوان یک لایه ی حفاظتی بر روی سطح فلز قرار می گیرند و از خوردگی و زنگ زدگی قطعات فلزی بر اثر تماس با هوا و رطوبت ، جلوگیری می کنند.

روغن پرس کاری : در عملیات های پرس ، جهت کاهش اصطکاک و بهبود راندمان پرس کاری از این روغن ها به عنوان یک لایه محافظ بین قالب و قطعه استفاده می شود.

روغن های خمیری (پر کننده) : این گروه ضمن کاهش فرسایش ، نقص های سطحی را نیز اصلاح می کنند.

روغن های برشی : برای بهبود راندمان برش ، کاهش اصطکاک بین ابزار برش و قطعه و همچنین کنترل دما در فرآیندهای سخت کاری از این دسته استفاده می شود.

 

نکات مهم در هنگام استفاده از روغن و نگهداری از آن

  • دستورالعمل ها و توصیه های تولید کننده باید جدی گرفته شود.
  • پیش از استفاده از روغن ، سطح مورد نظر باید تمیز شده و عاری از هرگونه آلودگی باشد.
  • برای دریافت نتیجه مطلوب و بهبود کیفیت محصول نهایی ، باید به پارامتر های دما و زمان لازم را برای رسیدن به نتیجه مورد نظر توجه شود.
  • هنگام کار با روغن سخت کاری القایی باید از دستکش ، عینک ، ماسک و کفش های مناسب استفاده شود.

در هنگام انبار کردن و نگهداری از روغن سخت کاری القایی باید به موارد زیر توجه شود :

  • روغن باید در دمای بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد نگهداری شود.
  • روغن سخت کاری القایی نسبت به هوا ، اکسیژن و آلودگی ها حساس است. بنابراین بهتر است در ظروفی محکم با بسته بندی دقیق در محیطی تمیز آن را ذخیره کرد.
  • روغن سخت کاری القایی برای جلوگیری از خوردگی و بروز تغییرات شیمیایی در آن باید در محیط خشک و خنک نگهداری شود.
  • جهت جلوگیری از تغییرات شیمیایی و کاهش طول عمر مفید روغن ، باید آن را در محیطی به دور از نور مستقیم خورشید و نور فرابنفش نگهداری کرد.

شرکت کیمیاگران بهزیست یکی از تولید کنندگان تخصصی روغن ها و پلیمرهای مخصوص سخت کاری می باشد و همواره با بهترین مواد اولیه سعی در ارائه جدیدترین و بروزترین محصولات مطابق با بروزترین فناوری و فرمولاسیون را دارد.بهزیست 4400 پیشنهاد شرکت بهزیست جهت سخت کاری به روش القایی میباشد، همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سایر محصولات حرارتی مطلب با عنوان روغن کوئینچ و عنوان روغن عملیات حرارتی را مطالعه نمایید.

محصولات مرتبط

ارسال شده در تاریخ : آوریل 18, 2017

اشتراک گذاری