برای آنانکه به کیفیت می اندیشند

روغن های امولسیون شونده

روغن های امولسیون شونده روغن­ های قابل حل در آب هستند که به واسطه این قابلیت، دارای مزایای متعددی می­باشند. این محصولات علاوه بر روانکاری، وظیفه خنک کاری و شویندگی را نیز بر عهده دارند. ویژگی­ های دیگری مانند ایجاد محافظت موثر در برابر خوردگی برای قطعات و ماشین آلات، نگه داری کف در وضعیت قابل کنترل، ماندگاری و طول عمر مناسب امولسیون، سازگار بودن با پوست انسان و محیط زیست و قابلیت جداسازی و دفع آسان پس از دوره مصرف، خصوصیاتی هستند که از این دسته از روانکارها انتظار می­رود.

 

کاربردهای صنعتی روغن­ های امولسیون شونده

مقدمه

در هنگام انجام پروسه ماشینکاری بسیاری از فلزات، به علت وجود اصطکاک، گرمای بسیار زیادی تولید می ­شود، به همین دلیل دمای عملیات بسیار بالا رفته و این موضوع سبب ایجاد خرابی در قطعه نهایی      می­ گردد.

برای رفع این عیب بهتر است با افزودن سیال مناسب در حین عملیات، خنک­ کاری و روان­کاری بهتر صورت گیرد. آب به عنوان در دسترس ­ترین سیال موجود بر روی کره زمین، در گذشته بهترین انتخاب صنعتگران برای این کار بوده است. اما به این دلیل که استفاده از آب در حین ماشینکاری باعث کاهش استحکام و همچنین زنگ ­زدگی فلزات می­ شود، محققان به دنبال یافتن ماده­ای جدید جهت استفاده به عنوان روان­کار و خنک ­کننده بودند. محققان با بررسی ­ها و تحقیقات بسیار به روغن ­های امولسیون شونده رسیدند که در ادامه به بررسی انواع روغن­ های امولسیون شونده ، ویژگی­ های ­آن­ ها و همچنین کاربردهای صنعتی   روغن­ های امولسیون شونده می­ پردازیم.

همه ­چیز درباره روغن­ امولسیون شونده

روغن­ های امولسیون شونده دسته ­ای از روغن­ ها هستند که از هیدروکربن­ های پارافینی تشکیل شده­ اند. این روغن­ ها که قابلیت حل ­شدن در آب را دارا هستند، از ویژگی­ های منحصر به فردی برخوردارند که به واسطه این ویژگی ­ها، کاربردهای بسیاری در صنعت برای خود پیدا کرده ­اند. روغن­ های امولسیون شونده برای اولین بار در قرن 19 میلادی تولید شدند و از آن به بعد به عنوان یکی از اصلی­ ترین مواد مورد نیاز برای عملیات ماشینکاری شناخته می ­شوند. در ادامه به بررسی دیگر ویژگی­ های این سیال می ­پردازیم.

 

انواع روغن­ های امولسیون شونده

روغن­ های امولسیون شونده بر اساس ویژگی­، کاربرد و میزان درصد ترکیب روغن و آب به دو دسته کلی تقسیم می­ شوند:

  • روغن امولسیون شونده سینتاتیک

روغن ­های امولسیون شونده سینتاتیک دسته­ ای از روغن­ های امولسیون شونده صنعتی هستند که در آن ­ها از روغن­ های پایه معدنی استفاده نشده است. برای تولید روغن­ های امولسیون شونده سینتاتیک از ترکیبات شیمیایی سنتزی بهره­ می ­گیرند که این مهم باعث ایجاد ویژگی­ هایی منحصر به فرد در روغن می­ شود. این دسته از روغن­ ها در آب سخت حل شده و ضد باکتری هستند و کاربرد اصلی­ آن­ ها به عنوان خنک­ کننده می­ باشد. همچنین روغن­ های امولسیون شونده سینتاتیک به دلیل دارا بودن ترکیبات شیمیایی سنتزی، پاک­ کننده بسیار خوبی هستند و از آن­ ها در بسیاری از عملیات ماشینکاری استفاده می­شود.

عیب این دسته از روغن­های امولسیون شونده، رسوب آن­ها در سیستم است که باعث ایجاد آلودگی می­ شود. همچنین گاهی اوقات در هنگام استفاده از روغن­ های امولسیون شونده سینتاتیک، کف تولید می ­گردد که این موضوع نیز باعث کاهش اثر عملیات بر سطح می­ گردد. که جهت رفع این عیب می­توان با افزودن ضد کف به محلول، کف تولید شده را از بین برد.

  • روغن امولسیون شونده نیمه سینتاتیک

در روغن­ های امولسیون شونده نیمه سینتاتیک، از ترکیب روغن و آب استفاده شده است. در این سیال میزان روغن قطعاً پایین تر از سی درصد است. از مهم­ترین ویژگی­ های این دسته از روغن­ ها روانکاری     فوق ­العاده آن­ هاست، همچنین این دسته از روغن­ ها که رنگی شفاف دارند، به عنوان روان­کار در ماشین­ های CNC استفاده می­شود.

ویژگی­ ها و کاربردهای صنعتی روغن امولسیون شونده

روغن­ های امولسیون شونده به واسطه ترکیبات تشکیل دهنده خود، ویژگی­ های خاص و منحصر به فردی را دارا می­ باشند. از ویژگی­ های این نوع روغن به اختصار می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی
  • قابلیت روانکاری فوق ­العاده
  • قابلیت خنک­ کاری و تمیزکاری
  • طول عمر بالا
  • جلوگیری از تشکیل باکتری

با توجه به ویژگی­ های منحصر به فرد این دسته روغن ­ها، می ­توان از روغن ­های امولسیون شونده به عنوان بهترین انتخاب جهت انجام عملیات ماشینکاری نام برد. امروزه روغن­ های امولسیون شونده که به آن­ها روغن­ های ماشینکاری نیز گفته می­شود، در بسیاری از بخش ­های عملیات ماشینکاری مورد استفاده قرار میگیرند. از کاربردهای این روغن­ ها در ماشینکاری می­توان به روتراشی، کف تراشی، سوراخ تراشی، مته ­زنی و … اشاره کرد.

در صورتی که از این روغن­ ها در حین عملیات حرارتی استفاده نشود، سطح نهایی از صافی سطح خوبی برخوردار نخواهد بود و همچنین ممکن است به علت اصطکاک، گرمای بسیار زیادی تولید شود که این موضوع علاوه بر ایجاد خرابی در سطح قطعه کار، موجب خرابی ابزار نیز گردد. به همین دلیل امروزه از روغن­ های امولسیون شونده در تمامی انواع عملیات ماشینکاری استفاده می ­شود.

 

در صورت نیاز به خرید روغن امولسیون شونده، شما می­توانید با شرکت کیمیاگران بهزیست ارتباط برقرار کنید. این شرکت دانش بنیان ایرانی با بهره ­گیری از دستگاه­ های بروز و متخصصینی کاربلد در تلاش است تا با تولید روغن­ های امولسیون شونده صنعتی با کیفیت، رضایت مشتریان خود را به دست آورد. این شرکت در سال­ های اخیر با تکیه بر دانش­ روز دنیا توانسته است روغن های صنعتی با کیفیت، طبق استاندارهای روز دنیا تولید نماید. شما می­ توانید برای خرید روغن­ امولسیون شونده شرکت کیمیاگران بهزیست با مشاوران این شرکت ارتباط برقرار کنید.

محصولات مرتبط

ارسال شده در تاریخ : اکتبر 14, 2020

اشتراک گذاری