برای آنانکه به کیفیت می اندیشند

ضد یخ که به انگلیسی به آن antifreeze می گویند یکی از عوامل مهم در حفظ و کارکرد درست موتور خودرو می باشد. در این مقاله هر آنچیزی که شما در رابطه با ضد یخ باید بدانید را به آن پرداختیم ، همینطور در رابطه با انواع و کاربرد آنها هم توضیح دادیم تا بتوانید نوع متناسب با خودرو خود را انتخاب کنید. زمان تعویض ضدیخ هم مهم می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

ضد یخ

ضدیخ کولکس (Coolex)

ضدیخ (کولکس) مایعی است با پایه مونواتیلن گلایکول که در آن افزودنی هایی همچون ضدزنگ و دتر جنت های خاص استفاده شده است. وظیفه اصلی ضد یخ ها جلوگیری از خوردگی، یخ زدگی و یا جوش آوردن در موتورهای احتراق داخلی و سیستم های صنعتی در فصول سرد و گرم سال است.

 

ضد یخ های معدنی و آلی

اولین ضد یخ های تولید شده و اغلب محصولات موجود در بازار ضد یخ های معدنی هستند که بر پایه اتیلن گلایکول تولید شده ­اند. این ضد یخ ها اغلب به رنگ سبز بوده و برای استفاده به مدت یک سال مناسب هستند. در این دسته از ضد یخ ­ها از افزودنی ­های غیرآلی مانند ترکیبات فسفات، سیلیکات، نیترات، نیتریت و بورات برای محافظت در برابر خوردگی استفاده می­ شود. وجود این نوع افزودنی­ ها می­تواند ایجاد رسوب و لجن در سیستم­ های خنک کننده را افزایش داده و باعث افت انتقال حرارت و کاهش عمر ضدیخ شوند.

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از مواد آلی به جای نمک­های معدنی، مشکلاتی همچون رسوب و ایجاد لجن در محلول ضد یخ و آب از میان رفته و محافظت بهتری از اجزای فلزی موجود در سیستم خنک کننده انجام می­گیرد. این تکنولوژی با نام اختصاری OAT در بسیاری از ضدیخ­های پیشرفته دنیا مورد استفاده قرار می­گیرد و طول عمر مصرف آن را تا مدت 5 سال افزایش می­دهد. ضد یخ های آلی اغلب به رنگ های نارنجی و قرمز در بازار موجود هستند.

 

ضدیخ کولکس (Coolex)

شرکت کیمیاگران بهزیست به عنوان یکی از با سابقه ترین تولید کننده ها در صنعت محصولات خنک کننده و روانکار، اقدام به تولید هر دو نوع ضد یخ آلی و معدنی نموده است. استفاده از تکنولوژی OAT در تولید ضد یخ آلی، برتری های قابل ملاحظه­ای به این محصول بخشیده است که به اختصار عبارتند از:

  •  محافظت بهتر در مقابل زنگ زدگی و خوردگی
  •  ممانعت از ایجاد کف در سیستم خنک کننده
  •  ضد جوش در فصول گرم سال
  •  عاری از نیتریت، نیترات، آمین، فسفات، سیلیکات و بورات برای جلوگیری از ایجاد رسوب
  •  مطابق با استاندارد ملی ISIRI338 و استانداردهای بین المللی ASTM D3306 و ASTM D6210

 

موارد ایمنی و بهداشتی ضدیخ کولکس 

  •  در زمان استفاده از تماس با پوست و چشم خودداری شود.
  •  این محصولات غیر قابل آشامیدن هستند و در صورت آشامیدن، سریعاً به پزشک مراجعه شود.

رضایت مشتری از ضدیخ کولکس 

 

مایع خنک کننده موتور | ضدیخ آلی ترکیب 50 درصد بهزیست 3216

مایع ضدیخ و ضدجوش بهزیست 3210

مایع ضدیخ و ضدجوش بهزیست 3200

ضدیخ خودرو چیست؟

ضدیخ خودرو، ماده ­ای است که افزودن آن به آب رادیاتور موتور، باعث بهبود کارکرد و حفظ سلامتی موتور می ­گردد.

این ماده که عموماً مبتنی بر اتیلن گلیکول و بر پایه پروپلین گلیکول ساخته می­ شود، به دو نوع ضدیخ آلی و ضدیخ معدنی تقسیم ­بندی می­ گردد.

 

ضد یخ معدنی

اکثر ضدیخ ­هایی که امروزه در بازار دیده می­شود از نوع  معدنی است که از گذشته تا به امروز در بازار وجود دارند و بسیاری از افراد از این دسته برای خودروهای خود استفاده می ­کنند. ضدیخ معدنی عموماً به مدت یک­سال می­تواند خواص خود را حفظ کند و پس از آن نیاز به تعویض آب رادیاتور و افزودن ضدیخ جدید خواهیم داشت.

 

ضدیخ آلی

ضد یخ آلی به عنوان نسل جدید ضدیخ ­ها در سال­ های اخیر به بازار معرفی شده است. اینها ویژگی­ های منحصر به فرد خود را دارد. از جمله ویژگی­ های ضدیخ آلی که آن را از ضدیخ معدنی متمایز می ­کند، می­توان به عمر بیش­تر و کارایی بهتر آن اشاره کرد که تا سه سال هم عمر میکنند و میتوانید از آنها استفاده کنید.

ویژگی ­های ضدیخ

همانطور که مستحضر هستید ضدیخ به عنوان یکی از اصلی ­ترین افزودنی ­های خودرو شناخته می­شود. افزودن این ماده به آب موتور خودرو باعث می ­شود تا سلامت موتور حفظ شود. حال شاید برایتان سوال پیش بیاید که یک ضدیخ خوب چه ویژگی­ هایی دارد؟ در ادامه به اختصار ویژگی­ های یک ضدیخ خوب را بیان می ­کنیم.

  • بوی مطبوع داشته باشد.
  • ضد زنگ و ضد خورندگی باشد.
  • انتقال حرارت را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.
  • نقطه جوش آب را افزایش و نقطه انجماد آن را کاهش دهد.
  • در صورتی که بر روی بدنه خودرو بریزد، تاثیر منفی بر روی بدنه خودرو نگذارد.
  • نباید زیاد کف کند.
  • مشتعل نباشد.

بهترین زمان تعویض مایع خنک کننده ضد یخ 

تعویض مایع برای خودروهای نو و دسته دوم متفاوت هستند. اگر خودرو صفر کیلومتر باشد مایع خنک کننده رادیاتور بین 60 تا 100 کیلومتر اول نیازی به تعویض ندارد . و هر 50 هزار کیلومتر که حدودا برابر 2 سال مدت زمان استفاده از خودرو می باشد تعویض گردد. 

البته در خودرو های قدیمی تر کمی فرق دارد. هر زمانی رنگ مایع خنک کننده خودرو  از سبز یا قرمز به سمت قهوه ای زنگار رفت باید بدانید که ضد یخ وظبفه خود را انجام داده و باید تعویض گردد.

 

تفاوت ضد یخ با خنک کننده

در مباحث علمی مربوط به خودرو از کلمه آنتی فریز یا همان ضد یخ و کلمه کولانت یا مایع خنک کننده در رادیاتور نام برده میشود. 

ضد یه یک مکمل ترکیب جحمی با مایع داخل راداتور است اما وقتی این مکمل با آب ترکیب میشود اسم آن به کولانت یا مایع خنک کننده موتور تغییر میکند. 

پس میتوان گفت ضد یخ یک مکمل خالص و کولانت ترکیب حجمی همان ضد یخ با آب است.

 

ضد یخ

چرا باید از ضدیخ استفاده کنیم؟

استفاده از ضدیخ برای تمامی خودروها یک امر واجب و حیاتی است که می ­تواند بسیاری از مشکلات رانندگان را برطرف کند. یکی از اصلی ­ترین مشکلات افراد در فصول سرد سال، یخ زدگی آب موجود در موتور خودرو است. با توجه به فلزی بودن سلیندر، پیستون و دیگر اجزاء درونی خودرو یخ زدگی آب می­تواند خسارت سنگینی را به موتور وارد کند. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از ایجاد این مشکل و حفظ سلامت موتور از ضدیخ استفاده کنیم. ضدیخ با کاهش نقطه انجماد از یخ ­زدگی آب موجود در درون خودرو جلوگیری می­ کند.

علاوه بر این مورد ضدیخ کولکس به واسطه ترکیبات شیمیایی خود، با افزایش نقطه جوش آب، از جوش آوردن موتور خودرو در فصول گرم سال جلوگیری می ­کند. همچنین این محصول از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده ­است که می­ توانند با از بین بردن رسوبات موجود در موتور باعث انتقال مایع خنک کننده به تمامی نقاط موتور شود و از جوش آوردن موتور خودرو جلوگیری نماید. همچنین ضدیخ باعث کاهش خوردگی در موتور خودرو  و باعث کارکرد بهتر موتور می­ شود.

با توجه به موارد ذکر شده در صورتی که به کیفیت ضدیخ خودرو خود اهمیت می­ دهید، ضدیخ شرکت کیمیاگران بهزیست به عنوان بهترین انتخاب برای خرید ضدیخ شناخته می­ شود.

با ضدیخ کیمیاگران بهزیست، سلامت موتور خودرو خود را تضمین کنید.

علاوه بر این مورد ضدیخ کولکس به واسطه ترکیبات شیمیایی خود، با افزایش نقطه جوش آب، از جوش آوردن موتور خودرو در فصول گرم سال جلوگیری می ­کند. همچنین این محصول از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده ­است که می­ توانند با از بین بردن رسوبات موجود در موتور، باعث انتقال مایع خنک کننده به تمامی نقاط موتور شده و از جوش آوردن موتور خودرو جلوگیری نماید. همچنین ضدیخ باعث کاهش خوردگی در موتور خودرو و باعث کارکرد بهتر موتور می­ شود.

گفتنی است ترکیبات یک ضدیخ موتور شامل گلیکول (مانند اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول) و افزودنی‌ های مختلفی که برای جلوگیری از انجماد، خنک‌کنندگی و حفاظت در برابر خوردگی و سایر مشکلات مرتبط با سیستم خنک‌کننده موتور استفاده می‌شوند، می‌باشد. این افزودنی ‌ها که شامل مواد ضد خوردگی، مواد ضد فرسایش، مواد ضد اسید می باشند، به حفظ و بهبود عملکرد ضد یخ کمک می‌کنند.

انواع ضدیخ موتور خودرو

ضدیخ موتور خودروها به‌صورت عمده در دو نوع تولید می‌شوند: آبی و غیرآبی.
ضدیخ آبی:  این نوع ضدیخ شامل آب و گلایکول (مانند اتیلن گلایکول) به عنوان مواد اصلی است. ضدیخ های این گروه به ‌طور معمول با آب تشکیل محلول داده و در مناطق سرد با دماهای پایین قابل استفاده می باشند. همچنین، ضدیخ آبی خاصیت حفاظت در برابر خوردگی را هم دارا است.

ضدیخ غیرآبی (یا آلی): ترکیبات آلی که برپایه گلایکول نیستند، مانند ترکیبات آمینی، پلی‌ گلیکول ‌ها و ترکیبات سیلیکات، ساختار ضدیخ های آلی را تشکیل داده و آن را برای استفاده در مناطق گرم و با دماهای بالا مناسب می سازند.

هر یک از این انواع ضدیخ دارای ویژگی‌ ها و مزایا و معایب خاصی هستند، بنابراین انتخاب نوع مناسب ضدیخ باید بر اساس شرایط اقلیمی و نیازهای خودرو انجام شود. همچنین، توجه به راهنمایی‌ های تولید کننده و توصیه‌ های سازنده خودرو نیز بسیار حائز اهمیت می باشند.

نحوه ی استفاده از ضدیخ خودرو

  • خاموش کردن موتور: ابتدا از خاموش بودن موتور خودرو و سرد شدن سیستم خنک کننده اطمینان حاصل کنید.
  • تخلیه: پس از اطمینان از خنک شدن سیستم، درپوش رادیاتور را باز کرده و ظرفی را زیر آن قرار دهید. سپس مایع درون آن را کاملا تخلیه کنید.
  • مخلوط ضدیخ و آب: درصد مناسبی از ضدیخ و آب (به نوع خودرو بستگی دارد) را با یکدیگر ترکیب کنید. باید توجه داشت که ترکیب با توصیه ‌های تولید‌کننده و شرایط آب و هوایی منطقه مطابقت داشته باشد.
  • افزودن مخلوط به مخزن: مخلوط آب و ضدیخ را به مخزن سیستم خنک کننده اضافه کنید.
  • روشن کردن موتور: پس از اطمینان از پر شدن تمام مجرای و مخزن های آب و عدم وجود هوا (که به وسیله ی شیرهواگیری قابل انجام است) اقدام به روشن نمودن موتور کنید.
  • آماده سازی سیستم: موتور را روشن کرده و اجازه دهید سیستم خنک کننده فشار و دمای معمول خود را بیابد.
  • بررسی نشتی: در پایان، سیستم را بررسی کنید تا از عدم وجود نشتی اطمینان حاصل شود.

* برای استفاده از ضدیخ، بهتر است که دستورالعمل ‌های تولید‌کننده خودرو را به دقت مطالعه کرده و به توصیه ‌های آن عمل کنید.

* هنگام تعویض ضدیخ، بهتر است که در صورت عدم داشتن تجربه، به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

* ضدیخ باید با شرایط دمایی منطقه شما سازگار باشد.

* اطمینان حاصل کنید که ترکیب ضدیخ با آب به درستی انجام شده و تناسب صحیحی داشته باشد. این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا ترکیب نادرست می‌تواند عملکرد سیستم خنک کننده را به خطر اندازد.

* برای جلوگیری از خوردگی و مشکلات دیگر مرتبط با سیستم خنک کننده از قرار داشتن  ph ضدیخ در محدوده ی مناسب، اطمینان حاصل کنید.
* باید توجه داشت که ضدیخ موتور باید به صورت منظم تعویض شود.

شرایط انبار کردن و نگهداری ضدیخ موتور

برای انبار کردن ضدیخ موتور خودرو بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید:

  • دستورالعمل های اولیه: هنگام انتقال یا نگهداری ضدیخ موتور، به دستورالعمل ‌های تولیدکننده و یا فروشگاهی که محصول را از آنجا تهیه کرده‌اید، توجه داشته باشید.
  • محیط: ضدیخ موتور باید در محیط خشک و خنک نگهداری شود.
  • دما: دمای محیط باید در محدوده ی توصیه شده توسط تولیدکننده محصول باشد. این دما معمولا در بازه ی 20- تا 35 درجه سانتیگراد می باشد.
  • نور: محصول باید از نور مستقیم آفتاب و تغییرات دمای شدید دور باشد. بهترین روش، عایق‌کاری محیط نگهداری می باشد.
  • دوری از مواد شیمیایی: ضدیخ موتور را از مواد شیمیایی، مواد آتش ‌زا و مواد آلی قوی دور نگه دارید.
  • ظروف: ضدیخ موتور باید در ظروف مخصوص نگهداری شود. همچنین از تمیز و سالم بودن ظروف و عدم وجود نشتی، اطمینان حاصل کنید.
  • برچسب‌گذاری: ظرف حاوی ضدیخ موتور باید به گونه ی صحیحی برچسب‌گذاری شود.

با توجه به موارد ذکر شده در صورتی که به کیفیت ضدیخ خودرو خود اهمیت می­ دهید، ضدیخ شرکت کیمیاگران بهزیست به عنوان بهترین انتخاب برای خرید ضدیخ شناخته می­ شود.

با ضدیخ کیمیاگران بهزیست، سلامت موتور خودرو خود را تضمین کنید.

نکات مهم در استفاده از ضدیخ

حال که با اهمیت استفاده از ضدیخ آشنا شدید، بهتر است در صورتی که مایل به خرید آن هستید با چگونگی استفاده از آن نیز آگاه شوید. یکی از اصلی ­ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید آلی یا معدنی بودن مایع خنک کننده است. اگر خودرو شما قدیمی است و قطعات غیر آلومینیومی در آن استفاده شده ، باید از ضدیخ معدنی  بهره ببرید، زیرا ضدیخ آلی فقط برای قطعات آلومینیومی ساخته شده است.  همچنین هیچ­گاه این دو  را با هم ترکیب نکنید زیرا به دلیل تفاوت در ساختار شیمیایی تولیدی، این دو با هم واکنش شیمیایی انجام می ­دهند که باعث آسیب دیدن موتور خودرو خواهد شد.

هرگز ضدیخ را از روی رنگ آن قضاوت نکنید. دلیل این سخن بی ­تاثیر بودن رنگ ضدیخ بر روی کیفیت آن است. همچنین یکی از اصلی ­ترین نکاتی که در هنگام خرید  باید به آن توجه کنید، شرکت تولید کننده است. کیمیاگران بهزیست یکی از بهترین شرکت­ هایی است که به تولید ضدیخ با   روش­های منحصر به فرد می ­پردازد. این شرکت با استفاده از ماشین­ آلات بروز و مهندسین کاربلد توانسته است تا با تولید ضدیخی باکیفیت، لبخند رضایت را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد. کیمیاگران بهزیست برای تولید ضدیخ آلی از تکنولوژی نوین OAT استفاده می­کند. به همین دلیل ضدیخ تولیدی این شرکت نسبت به دیگر ضدیخ ­های موجود در بازار مزایایی را داراست که عبارتند از:

  • جلوگیری از ایجاد هرگونه رسوب در محفظه موتور
  • ممانعت از ایجاد زنگ ­زدگی و خوردگی
  • جلوگیری از ایجاد کف
  • ضریب انتقال حرارتی بالا
  • مطابق با استانداردهای ملی ISIRI338
  • مطابق با استاندارد جهانی ASTM D3306 و ASTM D6210

با ضدیخ کیمیاگران بهزیست، سلامت موتور خودرو خود را تضمین کنید.

محصولات مرتبط

ارسال شده در تاریخ : اکتبر 27, 2020

اشتراک گذاری