برای آنانکه به کیفیت می اندیشند

روغن نورد بهزیست 1625، روغن امولسیون شونده با پایه پارافین است که حاوی روان کننده­ های پایه استر، فشار بالا (Extreme Pressure) و مواد ضد سایش (Anti- Wear) می­ باشد که به منظور استفاده در پروسه تولید ورق­ های سرد فولادی به عنوان (روغن نورد) طراحی و تولید شده است.

 

ویژگی‌های محصول:

کیفیت بالای روانکاری و مناسب برای سرعت های بالای نورد

داشتن عمر طولانی و افزایش بهره وری در تولید

دارای قابلیت تبخیر شوندگی مناسب در پروسه آنیل

پایداری مطلوب امولسیون در عملیات نورد

 

موارد کاربرد:

روغن نورد جهت استفاده در پروسه­ های تولید ورق­ های سرد فولادی در تمپر میل نورد سرد

 

 


 

همه ­چیز درباره روغن نورد

مقدمه

فرآیند نورد گرم و نورد سرد به عنوان یکی از پرکاربردترین فرآیندهای شکل­ دهی شناخته می ­شوند.

این فرآیند به دلیل اصطکاک بسیار بالای خود، میزان گرمای بسیار زیادی را تولید می ­کند، به همین خاطر محققان با تلاش ­های فراوان خود توانسته­ اند با رسیدن به فرمولی مناسب، روغنی را تولید کنند که بازدهی این فرآیند را به حداکثر برسانند. این روغن که به روغن نورد معروف است، در دسته روغن ­های امولسیون شونده قرار می­ گیرد. در ادامه به بررسی ویژگی ­ها و کاربردهای این روغن می­ پردازیم.

فرآیند نورد

نورد یکی از اصلی­ ترین متدهای شکل­ دهی فلزات است که هدف آن تغییر فرم مواد است. این فرآیند که برای اولین بار در صده هفده میلادی صورت گرفت، از چند غلتک برای تغییر شکل پلاستیک مواد استفاده می­ کردند. این فرآیند بر اساس دمای کاری به دو نوع نورد گرم و نورد سرد تقسیم می­شود.

  • نورد گرم

نورد گرم یکی از روش­های شکل ­دهی مواد است، که در آن نیاز به دمایی بیش­ از دمای تبلور فلز می­باشد. این دما باعث افزایش شکل­ پذیری ماده می­شود. زمانی که به دمای بالای تبلور می ­رسیم و عملیات نورد انجام می­ گیرد، فلز را مدتی در این دما نگه می­داریم و پس از خنک کردن به فلز پایدار می­ رسیم. محصولات تولیدی از نورد گرم قابلیت شکل­ گیری بالایی دارند و همچنین از صافی سطح بالاتری نیز برخوردارند. به همین دلیل نیاز به پرداخت­ کاری نمی ­باشد و هزینه ­نهایی تولید قطعه­ کار کاهش می ­یابد.

  • نورد سرد

نورد سرد گونه­ ای از فرآیند نورد گرم است که دقت ابعادی بالاتری دارد. به همین دلیل برای رسیدن به دقت ابعادی بالا باید دمای فرآیند از دمای تبلور مجدد آن کم­تر باشد. تفاوت نورد گرم و نورد سرد این است که در آن از تنش مکانیکی به جای گرما استفاده می­ شود.

روغن نورد

فرآیند نورد به دلیل اصطکاک بسیار بالای خود، گرمای بسیاری را تولید می ­کند. به همین خاطر در این فرآیند نیاز است تا با افزودن ماده­ای به این فرآیند، به کنترل گرمای تولیدی بپردازیم. روغن نورد ماده ­ای است که برای کنترل گرمای تولیدی فرآیند نورد باید در هنگام فرآیند مورد استفاده قرار گیرد. این روغن که یکی از انواع روغن­ های امولسیون شونده است، پایه پارفینی دارد و از ترکیب روغن، آب و امولسی فایر تولید می­ شود.

جهت انتخاب روغن مناسب برای فرآیند نورد باید میزان غلظت روغن و پارامترهای مربوط به نوع امولسیون را مشخص کنیم. یکی از مهم­ترین پارامتر­هایی که باید در انتخاب این روغن مورد توجه قرار گیرد، سرعت حرکت غلتک­ ها و جنس ورق است. همچنین کیفیت سطح و میزان کاهش ضخامت مورد نظر نیز بر روی انتخاب روغن نورد تاثیر دارد. بهتر است با توجه به این نکات به انتخاب روغن نورد مناسب برای فرآیند نورد بپردازیم.

ویژگی ­های روغن نورد

روغن نورد که به عنوان یکی از بهترین انواع روغن امولسیون شونده شناخته می­شود و ویژگی­ های خاص و منحصر به فردی دارد. مهم­ترین ویژگی این روغن، ویژگی خنک ­کنندگی آن است. علاوه بر این موضوع این دسته از روغن­ ها خاصیت روان­کاری دارند که این نکته باعث کاهش اصطکاک و در نتیجه کاهش گرما می­شود. همچنین این روغن باعث شستشوی ورق ها در پروسه و مانع از جوش خوردن آنها نیز می گردد. همچنین این روغن از خوردگی   ورق­ ها نیز جلوگیری نموده و میزان سایش را به حداقل می ­رساند. روغن نورد قابلیت حل­ شدن در آب سخت را داراست و به دلیل پایداری ساختار، خاصیت قلیایی آن کاهش نمی­ یابد و از طول عمر بالایی برخوردار است.

روغن نورد به عنوان یک روغن امولسیون شونده اختصاصی برای فرآیندهای نورد گرم و نورد سرد تولید شده­ است. همچنین از این روغن در فرآیند اکسترود آلومینیوم و فولاد نیز استفاده می­ شود. این دسته از روغن­ های صنعتی به واسطه ویژگی­ های فوق­ العاده خود بسیار مورد توجه صنعتگران قرار گرفته و در سال­ های اخیر به عنوان انتخاب اول افراد در فرآیند نورد شناخته می­ شود.

کیمیاگران بهزیست به عنوان یکی از شرکت­ های دانش بنیان فعال در حوزه تولید روغن­ های امولسیون شونده، روغن نورد را با بالاترین کیفیت از بهترین متریال­ ها تولید می­ کند. این شرکت با استفاده از مواداولیه درجه یک و دستگاه­ های بروز با تولید روغن نورد طبق استاندارهای جهانی، لبخند رضایت را برای مشتریان خود به ارمغان می ­آورد. شما می­ توانید برای خرید روغن نورد شرکت کیمیاگران بهزیست با مشاوران ما در این شرکت دانش بنیان ارتباط برقرار کنید.

محصولات مرتبط

ارسال شده در تاریخ : می 9, 2023

اشتراک گذاری