برای آنانکه به کیفیت می اندیشند

روغن اکسپندر بهزیست 6040 روغن با پایه معدنی، حاوی روان کننده های فشار بالا (Extreme Pressure) و Anti-Wear است که جهت پروسه اکسپند و سایزینگ لوله برای روانکاری هدر دستگاه اکسپندر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ویژگی‌های محصول:

داشتن فیلم مطلوب و پایدار در برابر فشارهای بالا

چسندگی عالی به سطوح و جلوگیری از سایش قطعات

به دلیل خواص امولسیون عالی با آب به راحتی شسته می شود

جلوگیری از لغزش به عقب

عدم خوردگی بر روی فلزات رنگی

 

موارد کاربرد:

عملیات اکسپندر لوله های سایز بزرگ

 


 

پروسه اکسپند و بهبود عملکرد سایزینگ در صنعت

استفاده ی حداکثری از سوخت های فسیلی ، نقش پررنگ محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و یا حتی بارندگی های پی در پی و سیلاب های پس از آن تمهیدات و تجهیزات خاصی را طلب می کنند که این تقاضا بسیار مورد توجه صنعتگران قرار گرفته است. از سری فعالیت های مهندسان در پاسخ به نیازهای این فرایند ها می توان به پروسه ی اکسپند اشاره کرد. اکسپند لوله یا انبساط لوله فرایندی است که در طی آن از روش‌های مختلف برای تغییر اندازه و شکل دادن به لوله‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از این تکنولوژی ، کارایی عملکرد لوله‌ها در صنایع بهبود یافته و ظرفیت جریان لوله ها نیز افزایش می یابد. همچنین دیگر نیازی به جایگزینی لوله های قدیمی با لوله های جدید با سایز بزرگتر نبوده و نیاز به جوشکاری و اتصالات پیچیده نیز حذف می شود. در یک کلام این پروسه به طور موثری قابلیت کاهش هزینه ها را دارد.

همگام با توسعه ی این فرایند ، تجهیزات و ترکیبات شیمیایی نیز جهت تسهیل انجام این عملیات پا به میدان گذاشته اند که روغن اکسپند لوله از مهمترین آنها است; چرا که با در نظر گرفتن اهمیت بالای صنعت نفت و گاز و محصولات پتروشیمی در اقتصاد کشور ، استفاده از روغن اکسپند لوله ، یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود.

 

روغن اکسپند لوله ، تسهیل یک فرایند

این روغن نوعی ترکیب خاص است که عمدتاً در پتروشیمی ، صنایع نفت و گاز و آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. روغن اکسپند لوله به عنوان یک عامل موثر ، با دارا بودن خواص ضد رطوبت و ضد چسبنگی مانع از چسبیدن قطعات فلزی به یکدیگر می شود و همچنین با قابلیت ضد لغزندگی خود ، عملیات را تسهیل می کند. گفتنی است این عوامل در کنار هم راندمان لوله ها را بالا می برند.

بنابراین با بهره‌گیری از این ترکیب شیمیایی ، صنایع قادرند به‌طور موثرتری با چالش‌های موجود در فرآیند اکسپند و سایزینگ برخورد کنند.

 

کاربردها و مزایای استفاده از روغن اکسپند

در پروسه اکسپند لوله ، روغن بیشتر برای کمک به حرکت صاف و آسان لوله استفاده می‌شود با این حال این روغن کاربرد های دیگری نیز دارد :

روغن اکسپند لوله به عنوان یک ماده ضد لغزنده کاربرد دارد.

همانطور که گفته شد این روغن خاصیت ضد رطوبت را هم دارد که این ویژگی از آب‌گیری و در پی آن خرابی قطعات فلزی در سیستم‌های لوله‌کشی ، جلوگیری می کند.

روغن اکسپند از لوله ها در مقابل خوردگی ، سایش و زنگ زدگی نیز محافظت کرده و ضمن جلوگیری از نشتی لوله ها ، اصطکاک بین سطوح لوله و قالب را نیز کاهش می دهد. در نتیجه نیاز به تعمیرات و تغییرات در سیستم لوله کشی و به دنبال آن  هزینه‌های نگهداری و تعمیرات کاهش می یابند.

گاهی فرآیند اکسپند شامل حرکت لوله در فضاهای محدود و دسترسی به نقاط دشوار است. با استفاده از روغن می‌توان لوله را به طور مطلوبی در این نقاط حرکت داد.

 

ترکیبات و ساختار روغن اکسپند

ترکیبات مورد استفاده در روغن باید توانایی ارتقای پروسه اکسپند را داشته باشند بدین ترتیب مطابق با کاربرد و تولیدکننده ، ساختارها با یکدیگر متفاوت هستند. با این حال به طورکلی روغن اکسپند از روغن پایه ، روان کننده و افزودنی ها تشکیل شده است.

روغن پایه : این گروه اصلی ترین بخش روغن اکسپند می باشد که می تواند منابعی معدنی و یا مصنوعی داشته باشد.

 روان کننده : روان کننده ها می توانند پلیمر یا از سیالات روان کننده دیگر باشند که جهت بهبود جریان روغن در داخل لوله‌ از آنها استفاده می شود.

افزودنی ها : مطابق با نیاز صنعت هدف می توان افزودنی هایی به روغن اکسپند اضافه کرد. مواد ضد خوردگی ، ضد اکسیداسیون ها و مواد پایدار کننده از سری افزودنی های پر کاربرد می باشند.

 

انواع روغن اکسپند لوله

تفاوت در کاربرد ، به ساختار روغن ها تنوع می دهد. رایج ترین روغن های اکسپند مورد استفاده عبارتند از :

  • روغن اکسپند معدنی : روغن پایه ی این گروه منبعی معدنی داشته که پایداری حرارتی خوب و خاصیت ضد اکسیداسیون را به روغن می دهد.
  • روغن اکسپند سنتتیک : این نوع روغن پایه ای مصنوعی یا سنتتیک دارد که با پایداری حرارتی و طول عمر مفید بالا ، از اولین انتخاب های مهندسان به شمار می آید.
  • روغن اکسپند لوله پایه آبی : پایه ی اصلی این گروه آب می باشد که در موارد خاص با نیاز به روان کنندگی بالا ، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • روغن اکسپند لوله آلی : این دسته از منابع آلی مانند حیوانات و گیاهان جهت کاربرد های خاص استخراج می شود.
  • روغن اکسپند خاص : برای مصارف صنعتی با نیازها و شرایط اختصاصی ، تولیدکنندگان روغن با ترکیبات منحصر به فردی را ارائه می دهند.

 

 

نکات ایمنی در هنگام استفاده از روغن که باید جدی گرفته شود:

دستور العمل های تولید کننده چه در هنگام مصرف و چه برای شست و شو و تمیزکاری اضافی باید جدی گرفته شود.

جهت جلوگیری از آسیب به محیط ، قبل از استفاده از روغن اکسپند محدودیت های آن باید بررسی شود.

برای تزریق روغن اکسپند به داخل لوله از یک پمپ استفاده شود.

این روغن قابل اشتعال است. بنابراین هنگام کار باید از هرگونه تماس با منابع حرارتی اجتناب شود.

در هنگام کار با روغن باید از لباس های مخصوص استفاده شود تا به پوست آسیبی وارد نشود.

به دلیل ایجاد بخار های مضر ، در محیط با تهویه ی مناسب از روغن استفاده شود.

پس از اعمال روغن ، لوله به طور کامل چرخانده شود تا روغن درون آن پخش و توزیع شود.

 

شرایط نگهداری و انبار کردن روغن اکسپند لوله

اغلب در دستورالعمل های تولید کننده ، شرایط نگهداری روغن اکسپند مشخص شده است. با این حال برای نگهداری از روغن شرایط عمومی زیر باید رعایت شود.

جهت حفظ کیفیت روغن ، باید در دماهای معتدل و خنک نگهداری شود. بهترین حالت برای این کار دمای 20- درجه سانتی گراد می باشد.

نور مستقیم خورشید و دیگر منابع می تواند باعث اکسیداسیون و تغییر رنگ روغن شود و دور نگهداشتن روغن از آنها امری ضروری است.

به دلیل قابل اشتعال بودن روغن اکسپند لوله ، باید در شرایطی به دور از منابع حرارتی نگهداری شود.

رطوبت و آلودگی کیفیت روغن را تحت تاثیر قرار می دهند. روغن اکسپند باید در محیط هایی با هوای تمیز و خشک نگهداری شود.

در صورتی که روغن در ظروف قابل باز و بسته شدن ، بسته بندی و عرضه شود ، برای جلوگیری از نفوذ هوا و آلودگی به روغن ، پس از استفاده درب آن باید به صورت صحیحی بسته شود.

 

کیمیاگران بهزیست با بهره گیری از پیشرفته ترین فناوری ها ، همواره محصولاتی نوین و با کیفیت عرضه می کند. روغن اکسپند لوله ی این شرکت بهزیست 6040، نیز با استفاده از مرغوب ترین ترکیبات ، بهترین کیفیت را ارائه می دهد.

محصولات مرتبط

ارسال شده در تاریخ : ژوئن 21, 2023

اشتراک گذاری