برای آنانکه به کیفیت می اندیشند

روغن نساجی بهزیست 1635، روغن امولسیون شونده با پایه پارافینی است که جهت استفاده در صنایع نساجی طراحی و تولید گردیده است.

 

ویژگی‌های محصول:

دارای خاصیت آنتی استاتیک

اختلاط سریع با آب و تشکیل امولسیون پایدار

طول عمر بالا به دلیل حضور ضد میکروب خاص

خاصیت روان کنندگی بالا

خاصیت خنک کاری و شویندگی بالا

قابلیت شستشوی آسان

 

موارد کاربرد:

عملیات مختلف در  صنعت نساجی مانند ریسندگی ،  پارچه بافی و گونی بافی

 


 

گونی بافی یکی از روش‌ های سنتی و قدیمی در حفظ و نگهداری پارچه ‌ها می باشد. در این روش ، پارچه‌ به ترکیباتی از روغن ‌های نباتی آغشته می شود که این عمل باعث بهبود نرمی و لطافت پارچه شده و مقاومت و ضدآبی آن را هم افزایش می‌دهد. گونی بافی همچنین می‌تواند به عنوان روشی برای حفظ و نگهداری پارچه ‌ها در برابر حشرات و آفات استفاده شود. روغن‌ های استفاده شده در این فرایند دارای خواص ضد باکتریال و ضد قارچ هستند که می‌توانند به جلوگیری از تکثیر حشرات و آفات کمک کنند.
گونی بافی به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه‌ های خاص انجام می‌شود. در روش دستی ، روغن مورد نظر روی پارچه یا نخ‌ های بافته شده مالیده می‌شود و سپس با استفاده از دست یا ابزاری مانند برس ، به طور یکنواخت روی سطح پارچه پخش می‌شود. در استفاده از دستگاه‌ ها نیز ، پارچه به دستگاه منتقل شده و روغن به صورت خودکار روی آن مالیده می‌شود.
با ذکر این توضیحات ، اهمیت روغن گونی بافی و عملکرد آن ، در این فرایند ، ناگفته پیداست چرا که این روغن باعث بهبود نرمی و افزایش لطافت پارچه و همچنین افزایش مقاومت آن شده و علاوه بر این ، به عنوان یک روش برای حفظ و نگهداری پارچه‌ ها در برابر حشرات و آفات نیز استفاده می شود.

ساختار روغن گونی بافی
این سیال در ساختار خود ترکیبات متنوعی دارد.
روغن ‌های طبیعی : روغن ‌های معدنی ، روغن‌ های نباتی و حیوانی به عنوان مواد اصلی در تهیه روغن گونی بافی استفاده می‌شوند. این روغن ‌ها از منابع طبیعی استخراج شده و پس از پالایش و فرآوری به شکل روغن ‌های پایه استفاده می‌شوند.

ترکیبات شیمیایی : برخی ترکیبات شیمیایی نیز در جایگاه یک افزودنی به روغن گونی بافی اضافه شده و به آن خاصیت هایی ویژه می دهند.
بر همین اساس روغن به چند دسته تقسیم بندی می شود که هر گروه کاربرد خاص خود را دارد. چند مورد از آنها به شرح زیر است :
o روغن ضد حساسیت : این نوع روغن گونی بافی به پارچه ‌ها خواص ضد حساسیت می ‌بخشد و آنها را برای استفاده در لباس‌ ها و ملحفه ‌های آلرژی ‌زا مناسب می‌کند.
o روغن ضد آب : این نوع روغن به پارچه‌ خاصیت ضد رطوبت داده و از آنها در برابر آب و رطوبت محافظت می‌کند. این روغن اغلب برای تهیه لباس ‌های بارانی ، کفش‌ های ضدآب و تجهیزات ورزشی استفاده می‌شود.
o روغن ضد لک : پارچه با استفاده از این روغن در برابر لکه‌ ها و آلودگی‌ های مختلف محافظت می شود.
o روغن نرم کننده : روغن نرم کننده به پارچه ‌ها نرمی و لطافت بخشیده و آنها را برای استفاده در تولید لباس ‌های راحت و نرم کاندید می‌کند. بنابراین برای تهیه و تولید لباس ‌های راحتی ، لباس ‌های نوزادی و لباس زیر این گروه کارایی دارد.
o روغن ضد خراش : پارچه با این روغن در برابر خراش ‌ها و آسیب ‌های مکانیکی حفاظت می شود. لباس‌ های ورزشی و لباس ‌هایی که در محیط ‌های خشن استفاده می‌شوند ، بر این مبنا تولید می شوند.

ویژگی های خاص روغن گونی بافی
• روغن گونی بافی می‌تواند ضمن حفظ رنگ پارچه ، از اثرات فرسایش و کهنگی زود رس آن جلوگیری کند.
• ترکیبات نباتی موجود در این روغن موجب افزایش نرمی و لطافت پارچه می‌شوند و به روغن گونی بافی خاصیت نرم کنندگی می دهند.
• روغن باعث افزایش مقاومت و ضدآبی پارچه شده و آن را در برابر رطوبت و آب حفظ می‌کند.
• حفظ شکل و ساختار پارچه و جلوگیری از اثرات کشیدگی و افتادگی نیز از قابلیت های این سیال می باشد.
• همانطور که گفته شد این روغن ‌ها دارای خواص ضد باکتریال و ضد قارچ هستند که می‌تواند به جلوگیری از تکثیر حشرات و آفات کمک کند.
• روغن به حفظ درخشندگی و جذابیت پارچه کمک می کند.
• در نهایت روغن گونی بافی ، عمر مفید پارچه را افزایش داده و کارایی آن را بهتر می کند.

کاربرد های گسترده ی روغن
روغن گونی بافی در تولید پارچه‌ های حساس مانند پارچه ‌های ابریشمی و کتان استفاده می‌شود. این روغن‌ ها به عنوان نرم‌ کننده و محافظت کننده بر روی این نوع پارچه ‌ها عمل کرده و از آنها در برابر آسیب‌ های خارجی محافظت می‌کنند.

در صنعت مبلمان نیز برای حفظ و نگهداری پارچه ‌های مبلمان از این روغن به عنوان نرم ‌کننده و محافظت کننده استفاده می‌شود که ضمن انجام این کار ، محصولات را در برابر لکه ‌ها و آسیب ‌های دیگر هم ایزوله می کند.

این روغن به عنوان محافظ و ایجادکننده ی قابلیت ضد آب بر روی پارچه‌ های ورزشی هم به کار می روند.

در تولید پوشاک برای حفظ شکل و ساختار پارچه‌ ها در برابر کشیدگی و افتادگی و همچنین نرم کردن آنها ، روغن گونی بافی کاربرد دارد.

در صنعت تولید لباس زیر و لباس‌ های حساس ، این روغن‌ ها به عنوان نرم ‌کننده و حفظ کننده ی شکل و ساختار ، کاربرد دارند.

مواردی که باید جدی گرفته شود
* دستور العمل های تولید کننده باید جدی گرفته شود.
* قبل از استفاده ، باید روغن روی یک قسمت کوچک و پنهان پارچه تست شود تا از نبود تاثیرات منفی بر روی رنگ و بافت پارچه ، اطمینان حاصل شود.
* از استفاده بیش از حد از روغن گونی بافی خودداری شود زیرا باعث ایجاد لکه ‌های دائمی بر روی پارچه می شود.
* نباید پارچه را به طور کامل در روغن گونی فرو برد ، به جای این کار باید از یک پارچه تمیز و نرم استفاده کرده و آن را به آرامی بر روی پارچه مالش داد.
* روغن گونی را باید در مکانی خشک و خنک نگهداری کرد.
* جهت ذخیره سازی روغن از قوطی یا بطری های بسته بندی شده استفاده شود تا هوا و رطوبت وارد آن نشود.
* از مواد شیمیایی و تمیز کننده های قوی برای پاک کردن روغن گونی بافی استفاده نشود ، زیرا به پارچه آسیب وارد می کند.
* برای جلوگیری از افت کیفیت ، روغن را باید به طور منظم و دوره ای تعویض کرد.
* در صورت تغییر در رنگ ، بو یا بافت روغن ، بهتر است از آن استفاده نشود.

کیمیاگران بهزیست همواره در راستای خدمت رسانی به سایر صنایع، تولیداتی از جمله بهزیست 1635 و بهزیست 1636 رابه عنوان زوغن گنی بافی داشته است، که میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به این مطلب نیز مراجعه فرمایید.

 

محصولات مرتبط

ارسال شده در تاریخ : ژوئن 5, 2023

اشتراک گذاری