برای آنانکه به کیفیت می اندیشند

روغن امولسیون شونده با پایه ی پارافینی و حاوی روان کننده های فشار بالا (Extreme Pressure) است که برای کشش سیمهای مسی در صنایع کابل سازی، طراحی و تولید گردیده است.

ویژگی‌های محصول:

  • ترکیب سریع با آب و تشکیل امولسیون پایدار
  • جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی قطعات و دستگاه ها
  • طول عمر مطلوب به دلیل حضور ضد میکروب خاص
  • خاصیت روان کنندگی عالی به دلیل داشتن مواد EP
  • خاصیت خنک کاری و شویندگی بالا

موارد کاربرد محصول:

  • جهت استفاده در تولید سیم های مسی در عملیات فاین و راد

 


 

 

روغن کشش سیم و کابل

سیم معمولاً با کشیدن یک میله یا سیم سنگین از طریق یک سری دایره های متوالی با قطر کمتر ساخته می شود تا زمانی که سیم به اندازه دلخواه و پایان آن برسد. در بسیاری از موارد، قالب‌ها از کربولوی یا الماس ساخته می‌شوند و این قالب‌ها زمانی که به درستی از آن ها استفاده شود، عمر طولانی دارند. سیم با سرعت بالا از طریق تعدادی قالب با اندازه های متوالی کوچکتر که دارای کاسه هایی هستند که سیم به دور آنها پیچیده شده است، بین هر یک از قالب ها در یک سری قرار می گیرد. بسته به اندازه نهایی سیم مورد نظر، 3، 4، 5 یا حتی بیشتر بلوک مهره(die)  را می توان طوری مرتب کرد که به طور مداوم اندازه سیم را در حین عبور از دستگاه سیم کشی کاهش دهد.

در یک عملیات کشش سیم، معمولی است  که ناحیه تماس بین قالب و سیم و بین سیم و کاپستان را روغن کاری شود. این به منظور محافظت از قالب و در نتیجه جلوگیری از اعوجاج آن به دلیل گرمای شدید ناشی از عملیات سیم کشی و همچنین برای محافظت از سطح سیم از اعوجاج ضروری است. یکی از روش هایی که در عملیات سیم کشی برای خنک کردن و روانکاری دستگاه سیم کشی به کار می رود، شامل پاشیدن مداوم یک “روان کننده مایع بر روی سیم” در انواع مختلف آن است.

دسته بندی

نوع روغن مورد استفاده در سیم کشی بسته به نیازهای خاص کاربرد می تواند متفاوت باشد. برخی از انواع رایج روغن های روان کننده مورد استفاده در سیم کشی عبارتند از:

روغن معدنی: روغن های معدنی از نفت مشتق می شوند و به طور گسترده ای به عنوان روان کننده های همه منظوره در کاربردهای مختلف صنعتی استفاده می شوند. آنها خواص روانکاری خوبی دارند و می توانند به کاهش اصطکاک و گرما در طول کشیدن سیم کمک کنند.

روغن مصنوعی: روغن‌های مصنوعی روان‌کننده‌هایی هستند که به‌طور مصنوعی تولید می‌شوند که ویژگی‌های عملکردی بهتری نسبت به روغن‌های معدنی دارند. آنها می توانند خواص روانکاری و خنک کنندگی بهتر، مقاومت در برابر دمای بالاتر و پایداری بهبود یافته در شرایط شدید را ارائه دهند.

 روغن های محلول در آب: روغن های محلول در آب که به روغن های امولسیون پذیر نیز معروف هستند، روان کننده هایی هستند که می توانند با آب مخلوط شوند و امولسیون تشکیل دهند. آنها معمولاً در عملیات سیم کشی که نیاز به خنک کاری و روانکاری دارند استفاده می شوند. روغن های محلول در آب مزیت تمیز کردن آسان را دارند زیرا می توانند با آب شسته شوند.

 

عملکرد و کاربرد روغن کشش

از اساس این روغن سیالی غیر آبی است که در نقطه تماس سیم و ماتریس ، حرارت و اصطکاک را کاهش می دهد و از خوردگی سیم و کابل نیز جلوگیری می کند.

روغن کشش سیم همچنین جهت کاهش آسیب رسیدن به کابل در حین کشش ، افزایش کیفیت سطح و ضخامت پوشش روی سیم و کابل ، جلوگیری از خشک شدن سیم  و در آخر جهت کاهش نیروی مورد نیاز برای کشش سیم و کابل مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ویژگی های روغن کشش سیم و کابل

  • سلامت نیروی کار همواره در اولویت بوده است. روغن های کشش سیم و کابل نیز هیچ گونه حساسیت پوستی ایجاد نمی کنند.
  • این روغن ها جهت مقاومت در برابر عوامل زیستی و شیمیایی نظیر اسیدها ، حرارت و اکسیداسیون خاصیت ضد فرسایشی دارند.
  • با ایجاد شرایط جدید برای عملیات کشش ، روغن ها در صورت نیاز به تعویض ، این قابلیت را دارند که به راحتی تعویض شوند.
  • روغن کشش سیم و کابل از تشکیل رسوبات نیز جلوگیری می کند.
  • روغن کشش با دارا بودن ویسکوزیته مناسب ، با نیروهای کششی عملیات کشش به خوبی مقابله می کند.
  • با گذشت زمان احتمال اکسیداسیون بالا می رود. این روغن با داشتن خاصیت آنتی اکسیداسیون در مقابل دمای بالا و تماس با هوا مقاوم است.
  • روغن خاصیت ضد خوردگی نیز دارد ، که با این خاصیت می تواند در صورت تماس با فلزات و یا مواد شیمیایی از بروز خوردگی جلوگیری کند.

 

ساختار روغن کشش سیم و کابل

ترکیب روغن کشش سیم بسته به فرمول خاص و کاربرد مورد نظر می تواند متفاوت باشد. با این حال، روغن های کشش سیم معمولاً از مخلوطی از روغن های پایه و مواد افزودنی تشکیل شده اند. در اینجا برخی از اجزای رایج موجود در روغن کشش سیم آورده شده است:

 

روغن های پایه: روغن های پایه جزء اصلی روغن کشش سیم را تشکیل می دهند و روانکاری را برای کاهش اصطکاک و گرما در طول فرآیند سیم کشی فراهم می کنند. روغن های پایه می توانند روغن های معدنی، روغن های مصنوعی یا ترکیبی از هر دو باشند.

 

افزودنی‌های فشار شدید (EP): افزودنی‌های EP برای افزایش خواص روان‌کنندگی روغن و کاهش سایش در کاربردهای کشش سیم با فشار بالا گنجانده شده‌اند. این افزودنی ها با تشکیل یک لایه محافظ که از تماس مستقیم فلز با فلز جلوگیری می کند، به محافظت از سیم و سطوح ابزار کمک می کند.

 

افزودنی های ضد سایش: افزودنی های ضد سایش محافظت بیشتری در برابر سایش ایجاد می کنند و عمر ابزار را افزایش می دهند. آنها به حداقل رساندن آسیب ابزار و بهبود سطح سیم کشیده شده کمک می کنند.

 

بازدارنده زنگ: بازدارنده های زنگ به روغن کشش سیم اضافه می شوند تا از خوردگی سیم و تجهیزات کشش جلوگیری شود. آنها به محافظت از سطوح فلزی در برابر رطوبت و اکسیداسیون کمک می کنند.

 

اصلاح کننده های اصطکاک: اصلاح کننده های اصطکاک برای کاهش اصطکاک و بهبود کارایی فرآیند کشیدن سیم استفاده می شوند. آنها به به حداقل رساندن مصرف انرژی کمک می کنند و عملیات کشش را تضمین می کنند.

 

شرایط نگهداری روغن

  • این روغن ها باید در دمای حداکثر 35 درجه سانتی گراد نگهداری شده و در بازه ی دمایی 10 تا 40 درجه سانتی گراد مصرف شوند.
  • برای جلوگیری از خوردگی سیم و کابل این روغن باید به دور از آب و رطوبت نگهداری شود.
  • همواره باید درصد مناسبی از این روغن مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از درصد بالایی از روغن کشش ، آتش سوزی و یا اختلال در فرایند را به دنبال خواهد داشت.
  • روغن کشش باید در ظروف در بسته و به دور از هوا و گرد و غبار نگهداری شود.
  • در صورت تماس روغن با پوست باید ناحیه مورد نظر با آب و صابون شسته شود.

 

کیمیاگران بهزیست با تولید و عرضه بهترین روغن ها به ویژه روغن های کشش سیم و کابل ، جایگاه خود را در میان تولید کنندگان تثبیت کرده است. همچنین این شرکت با داشتن مشتریان ثابت و معتبر نشان داده است که کیفیت محصولات کیمیاگران بهزیست اتفاقی نبوده و تحقیقات ، آزمایشات و همت بلندی را در پشت سر دارد.

 

بهزیست……

برای آنان که به کیفیت می اندیشند.

 

 

 

 

محصولات مرتبط

ارسال شده در تاریخ : ژوئن 7, 2017

اشتراک گذاری